High expectations imply utter happiness and bitter disappointment. May we all have both in our lives!

marți, 25 noiembrie 2008

Fatalismul

Multa lume spune ca noi, romanii, suntem fatalisti. Hmm, pai nu stiu daca erati la curent dar....FATALISMUL ca si curent filozofic are si contributia recunoscuta a unui....ROMAN. Omuletzul asta, pe numele sau Vasile Conta (nemtean de origine), a abordat ideea fatalismului (sau mai degraba a determinismului) in sec. 19, adica fix cand a trait si domnia sa.

In esenta, fatalistii neaga existenta liberului arbitru. Cu alte cuvinte, degeaba te strofoci in viata asta si crezi ca iti faci tu soarta, ca nu este asa. Ce ti-e scris ti-e scris si degeaba incerci sa scapi de asta. Daca asa trebuie sa se intample, se va intampla si tu nu ai ce face in legatura cu chestiunea asta.

Desi le respect viziunea (foarte pertinent argumentata si fundamentata) sustinatorilor curentului, cred ca fatalismul e FATAL pentru viata asta. Sincer, daca am considera cu totii ca asa ne e scris, n-am mai avea nicio motivatie sa traim. Eu cred ca ne neaga insasi esenta existentei. Ok, si presupun ca ma imbolnavesc si, in loc sa ma duc la doctor, stau si astept soarta, nu? Sa vedem...oare mor sau nu? Sa fim seriosi, nu e mai logic sa incerci sa faci tot ce iti sta in puteri sa te faci bine? Acum daca tot se intampla inevitabilul asta, macar stii ca ai incercat....ai avut libertatea de a incerca, nu ai fost incorsetat de un gand tampit care iti zice ca n-are rost sa te mai stresezi, oricum daca e sa dai coltu' o sa dai coltu' orice ai face tu.

Mda, dar asta e doar opinia mea, nu?

Sunt convinsa ca sunt multi care cred cu tarie in fatalism. Sa va auzim.....daca simtiti nevoia sa va exprimati.

Un comentariu:

Anonim spunea...

Eu si filosofia, baba si mitraliera. Cel mai scurt contraargument care-mi vine in minte pentru fatalism e "fiecare doarme cum isi asterne". Sunt o fire precauta si imi place sa-mi pregatesc terenul si sa nu fiu luat niciodata prin surprindere de o situatie. Din pacate sunt lenes. Da' chiar: daca esti lenes esti fatalist? Sau invers, fatalistii sunt lenesi? :)

Am I stupid yet?