High expectations imply utter happiness and bitter disappointment. May we all have both in our lives!

vineri, 9 ianuarie 2009

Ecranizare vs. carte





In ultima vreme am avut parte de multe (poate prea multe) ecranizari. Transpuneri pe pelicula a unor (de cele mai multe ori) carti. Intotdeauna mi-a placut sa vad un film facut dupa o cartulie. Pentru ca tot timpul am simtit nevoia sa il judec, evident. Sa in fac harcea parcea. Una cu pamantul.

Pentru ca in sinea mea, cred ca e foarte greu sa captezi esenta tuturor lucrusoarelor pe care a vrut sa le spuna omul ala cand a pus combinatiile alea de cuvinte pe foaie. Si sa le dai viata. Si momentul in care reusesti sa te apropii de spiritul ala care traieste in paginile cartii, cand privitorul exclama uimit "Exact asa mi-am inchipuit asta!", e unic. Si rar.

Orice ar comenta rautaciosii, una dintre cele mai bune exemple este multhulitul sau multlaudatul (please take sides) Lord of the Rings. Avand in vedere ca am citit toate cartile lui Tolkien, nu numai ciclul Inelelor, pot spune ca m-am regasit in film asa cum m-am regasit in carti. Mai mult, pasajele descriptive (peste care sincer acum, multi dintre noi trec, sau le citesc in diagonala) au fost aduse cu adevarat la viata de peisaje.

Da, Lord of the Rings este o lume de poveste. Si lumea cartii e mai plina de viata ca niciodata in film. Si vrei-nu vrei, toate filmele de gen de la Lord of the Rings incoace vor fi comparate cu el. Poate de aceea n-am mai auzit prea des comentarii pozitive legate de un film fantasy. Parca niciunul nu s-a mai ridicat la inaltimea cartilor care le-au inspirat. Chronicles of Narnia, Spiderwick Chronicles, Eragon, The Golden Compass. Toate filme dragute, muncite, colorate, cu bugete pe masura. Dar not quite it. In cazul lor, the books rule!

Poate primul care a spart tiparul (desi nu prea se incadreaza in gen) e Twilight. Dar in cazul asta, faptul ca scriitoarea s-a implicat activ in realizarea filmului si alegerea actorilor se vede. Pana si coloana sonora include piese/trupe pe care le-a ascultat autoarea in perioada cand a scris cartile. De fapt pe websitul ei , pentru fiecare carte din serie, furnizeaza un playlist cu piese pe care le-a ascultat while writing. E un tot carte, film si muzica. Desigur, digerabil mai mult pentru amatorii genului.

Niciun comentariu: